Ranking systemów rowerów miejskich 2020

Promujemy aktywny tryb życia i ekologiczny środek transportu jakim jest rower

Ranking systemów rowerów miejskich 2020

Centrumrowerowe.pl przeprowadziło już trzecią edycję ogólnopolskiego rankingu systemów rowerów miejskich. Tym razem poddane ocenie zostały aż 53 miejscowości

Wypożyczalnie rowerów były oceniane w dziesięciu kategoriach:

  • Liczba mieszkańców, przypadająca na jeden rower;
  • Liczba stacji na kilometr kwadratowy (systemy bezstacyjne z klucza uzyskały maksymalny wynik);
  • Liczba wypożyczeń, względem liczby osób zapisanych w systemie;
  • Odsetek mieszkańców zarejestrowanych w systemie;
  • Liczba miesięcy, przez które można korzystać z wypożyczalni;
  • Stosunek długości ścieżek rowerowych do długości dróg publicznych;
  • Cena za wypożyczenie;
  • Liczba stacji naprawczych na jeden kilometr kwadratowy miasta;
  • Dodatkowe udogodnienia;
  • Przyrost długości dróg rowerowych w 2019 roku względem roku poprzedniego.

Pod uwagę brane były tylko i wyłącznie systemy miejskie. Ze względu na brak możliwości rzetelnego porównania, w zestawieniu nie ujęto gminnych oraz wojewódzkich wypożyczalni.

Zwycięzcy

Po raz kolejny w rankingu systemów rowerów miejskich warszawskie Veturilo okazało się nie mieć konkurencji, zdobywając 446 pkt. O krok za stolicą, w klasyfikacji generalnej znalazł się Wrocław z 439 pkt. oraz minimalnie od niego gorszy Chorzów z 433 pkt. Pierwszą piątkę zamykają Szamotuły (411 pkt.) i Białystok (410 pkt.).

Jednak nie same punkty są najważniejsze. Cieszy to, że w zdecydowanej większości miast systemy są z roku na rok usprawniane, dając szansę rowerzystom bezpiecznie i komfortowo poruszać się po mieście.

 

Stosunek długości dróg rowerowych do długości dróg publicznych

Aby skutecznie promować jazdę na rowerze w ogóle, nie tylko z wykorzystaniem sprzętu oferowanego przez wypożyczalnie bardzo istotną kwestią jest to, by było gdzie jeździć. Ścieżki rowerowe są najbezpieczniejszym miejscem dla użytkowników jednośladów, a ich strategiczne umiejscowienie i powszechność pozytywnie wpływają na turystykę rowerową. Dlatego cieczy fakt, że wyniki w tej kategorii, z roku na rok, są coraz wyższe.

Zaledwie w jedenastu z pięćdziesięciu trzech miejscowości długość ścieżek rowerowych w ciągu roku się nie zwiększyła. Szczególnie dobrze wypadła Warszawa z przyrostem 55 km. Powyżej 10 km nowych dróg dla jednośladów, względem zestawienia z zeszłego roku odnotowały: Białystok (22 km), Lublin (18 km), Olsztyn (18 km), Wrocław (13 km) i Rzeszów (11 km).

Dzięki regularnej rozbudowie infrastruktury drogowej już dwanaście polskich miast może pochwalić się stosunkiem długości dróg rowerowych względem długości dróg publicznych na poziomie minimum 30%. W tej kategorii dominuje Wągrowiec (52%). Rzecz jasna w małych miejscowościach, ze względu na przyjętą metodologię łatwiej było uzyskać dobre wyniki, ale w czołówce znalazły się również duże miasta: Rzeszów (47%), Chorzów (44%), Kołobrzeg (44%), Koszalin (43%), Giżycko (38%), Białystok (34%), Tarnów (33%), Ciechanów (33%), Katowice (32%), Chodzież (31%), Wrocław (30%).

Czarne chmury nad miejskimi systemami rowerowymi

Niestety oprócz mnóstwa pozytywnych informacji dla każdego miłośnika dwóch kółek w rankingu pojawia się również bardzo niepokojąca wieść z perspektywy turystyki rowerowej. Mimo tego, że w miastach powstaje coraz więcej udogodnień dla rowerzystów, w całej Polsce znacznie spada zainteresowanie wypożyczaniem jednośladów.

Nie można także nie zwrócić uwagi na fakt, że kilka miejscowości, na czele z Krakowem, na przestrzeni ostatniego roku zrezygnowało z systemów rowerowych. Na chwilę obecną wiadomo już, że Łódź i Radom zdecydowały się zrezygnować ze wspierania wypożyczalni rowerów, by zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na wsparcie ochrony zdrowia.

Ze szczegółową analizą każdej z kategorii oraz kompletnymi wynikami rankingu, można zapoznać się na stronie internetowej centrumrowerowe.pl.

Autodoc.pl